Timeline naar ER

nog een keer Copy 11211 2
De timeline naar ER is er geen van een paar weken of maanden. Elk jaar in elk decennium is uiteindelijk een bouwsteen voor het omvattende ER geworden.

80’s

De jaren 80 zijn de basis. In dit decennium ben ik een fantasierijk, creatief jochie dat toen al kind aan huis was in een platenzaak. Een paar krassen op papier en de kunst afkijken van mijn grote voorbeeld deden de rest. Dit maakt de sneeuwbal die uitrolt tot ER en mijn fotografie in de volgende eeuw.

90’s en 00’s

Die sneeuwbal wordt al snel groter en begint sneller te rollen. Elk goed idee past op een a4-tje, zeg ik wel eens.  Op oudejaarsdag 1990 stel ik op een zo’n a4-tje de Impact 111  samen. Deze lijst van persoonlijk de 111 meest indrukkende muziekwerkjes ooit, wordt daarna een vaste waarde en traditie. De lijst viert dit jaar de 33e editie. Het wordt later voor veel projecten als basis gebruikt 

Zo is de muziek uit de lijst vaak ‘de soundtrack’ voor scripts, concepten en verhalen om het juiste gevoel te krijgen bij het ontwikkelen ervan. In de jaren 90 ben ik ook voornamelijk bezig met het schrijven van verhalen. Alle genres heb ik uitgeprobeerd. Een verhaal die in dat decennium zijn oorsprong heeft is ‘Born alone’. Dit filosofische verhaal speelt met parallel universums.
Het begint op een klif in Ierland (op een soortgelijke plek zou ik jaren later daadwerkelijk zijn).Vanaf daar beschrijft het de scenario’s die stuk voor stuk leiden naar het onvermijdelijke einde van een relatie. De kern draait om keuzes voor. tijdens  en na de relatie. Elke actie heeft consequenties. Bestaat er vrije wil of krijgt het universum uiteindelijk altijd wat het werkelijk wil?  Dat komt sterk naar voren aan het einde van de ‘happy 90’s’.
Want na de jaren 90, begin deze eeuw, ben ik korte tijd winkelmanager van de platenzaak waar ik als klein jochie in de jaren 80 dagelijks te vinden was. De platenwinkel heeft op dat moment, rond de eeuwwisseling, een andere naam, is onderdeel van een franchise en het doel was om de winkel na een inwerkperiode over te nemen van de toenmalige eigenaar. Ik besluit dit uiteindelijk niet te doen vanwege veranderingen in de muziekwereld. 
2003:
Nooit spijt van gehad. In deze beginperiode van een nieuwe eeuw,  verschuift de muziekcontent namelijk erg van vinyl en cd naar mp3 en online. Na mijn periode in een fysieke platenzaak, ben ik onder anderen gaan werken aan een concept voor een eigen platenwinkel. In combinatie met een propedeuse HBO journalistiek en stage bij een lokale omroep, bedenk ik het concept Musicworld.  Het uiteindelijke concept baseert zich voornamelijk op media en muziek uit de voorbije decennia. Het idee heb ik op de plank gelegd. Vooral omdat ik de de door mij beoogde final touch niet kan vinden, het moest namelijk vooral meer zijn dan handel in tweedehands platen en nostalgie. Het idee verstoft daarna, maar blijft onbeperkt houdbaar. Het komt terug.
2008
Na jaren stabiliteit en werkzaam voor de overheid, kriebelt het weer. In dit jaar begin ik bij de lokale radiozender Accent FM. Met onvoorwaardelijke liefde voor de radio, ben ik vanaf dan de komende drie jaar bezig met vormgeving, redactie, techniek, uitschrijven programmascripts en met name presenteren. Ik presenteer daar wekelijks de lokale top 40  Highlight is mijn organisatie van een evenement op oudejaarsdag 2010. Een marathon-uitzending, draaiend om de 100 beste platen van dat jaar, omlijst door optredens, verrassende gasten en duo-presentaties.  In 2011 maak ik na een verhuizing de overstap naar Gelre FM waarin ik in een wekelijks programma lokale organisaties, organisatoren van evenementen en artiesten interview.

2009

De interesse in artiesten en met de tijd mee, zorgt ervoor dat uit het Musicworld (zie 2003) geheel met de tijd mee een blog ontstaat. Het begint met een een heel onderzoek en een klein berichtje over wat er met eendagsvlieg Carl Douglas is gebeurd. Puur uit nieuwsgierigheid. Het is een trigger. Het blog zal uiteindelijk acht jaar bestaan en groeit uit naar het populaire Reminded and Rewinded. Het blog blinkt uit in research naar eendagsvliegen, gedetailleerde reconstructies van muziekhistorie en het nuanceren van de tijdsgeest in elk decennium. Elke artiest of hype heeft immers zijn of haar tijdvak waarin het piekt en alles lijkt te lukken.
Op het hoogtepunt van de site krijgt de site ook reacties van artiesten uit de 80’s en 90’s nadat ik hun platen en de tijdgeest heb behandeld. Goede voorbeelden zijn LA Style, Rotterdam Termination Source en Vulcano. Het terughalen van muziek en artiesten wordt standaard. Geheel in deze richting van muzikale herinnering, start ik ondertussen ook met mijn videowerk. De allereerste video die maak is een remake van ‘You sexy thing’ van het dan al bijna geheel vergeten Hot Chocolate. De video is een samenraapsel van historische cartoons , geheel op de maat van de muziek.  
2011
Geheel op de maat van de tijdgeest en mede door het blog, videowerk en bijbehorende storytelling, neemt het schrijven weer toe  Zo pak ik dit jaar weer het schrijven van scripts op .Het verhaal Bad Karma kwam voort uit een opstel dat ik schreef in 1993 voor mijn examen Nederlands.  De basis van een reünie komt terug en daar bouw ik een nieuw verhaal om heen. Ander verhaal is ‘De koffer’, waarin een koffer de rode draad is en verschillende mensen en situaties met elkaar verbind.  Beide verhalen heb ik als script gepitcht bij regisseur Paul Ruven in Utrecht.
2012
Naast een goedlopend blog, krijgt Reminded and Rewinded ook een videoversie door YouTube en Vimeo. Er volgen vanaf 2009 meer video’s van mij onder de naam Reminded and Rewinded en later Prutswerk met elk een andere insteek. Neem “The rose’ van Bette Middler in gebarentaal, films samengevat in 5 minuten,  muziekvideo’s met eigen uitgangspunt, promoties en experimenten met video effecten. 
Viraal gaat ‘Anything is possible;  Bedoeld als promo voor achteraf gezien niet meer dan een project, valt de video op door de boodschap dat alles mogelijk is. De combinatie van beelden van opmerkelijke prestaties met de muziek van ‘Halleluja’ is een schot in de roos. Dat streven naar kort succes uit zich ook door het commercieel herschrijven van websites naar SEO-maatstaven.
Voor verschillende kleine projecten zet ik ondertussen de sites hoger in de zoekmachines en combineer ik dit met herstructurering van de sociale media. Ook adviseer ik bij deze projecten op het gebied van promotie, content en merkbranding.
 2013:
Door het merkbranding en vanuit het lopende videowerk en schrijfwerk, neem ik deel aan het FAT project.  Mensen met verschillende expertises worden bij elkaar gebracht en krijgen de opdracht om een tv-waardige productie te maken. Het bijeengebrachte team bestaat uit  zeven mensen. Mijn bijdrage bestaat uit script, videomontage en conceptontwikkeling. Ons team ontwikkelt TFD en dat wordt onderdeel voor de pilot ‘Richting Oost’ dat wordt gepitcht bij ROOS en de VPRO.
2015:
In de jaren ’10 zit ik vooral in het commerciële werkveld, verschillende tijdelijke projecten, ook minder media-gerelateerd. Zo werk ik in dit jaar bij een heel klein start-upje, ben ik daar veel bezig met promotie en leg ik mij toe op social media, SEO en promotievideo’s. Na een reis door Israël en erdoor geïnspireerd, sla ik langzaam een andere weg in. Dit jaar begin ik de eerste maatschappelijke projecten te bedenken die later zullen uitmonden in ND en ER. 
Als voorbode voor minder commercieel gaan doen later dit decennium, ben ik in dit jaar onderdeel van een team dat een groot communicatieproject bij Stork doet. Een geweldig project. Het project is  onder leiding van Dik Bijl, die op dat moment boeken heeft geschreven over het nieuwe werken. Het project is dan ook gericht op verandering van het werkproces op de nieuwe locatie.
2017
Een eigen, nieuwe locatie speelt zeker ook een grote rol in 2017. Op basis van mijn leven schrijf ik het verhaal ‘De zwarte koffer’. Uitgangspunt is de oude zwarte aktekoffer van mijn vader waarin ik tot op heden alles  in bewaar uit de tijdvakken en momenten die belangrijk voor mij zijn geweest. ‘De zwarte koffer’ is autobiografisch. Het draait om mijn toenmalige twijfel naar Berlijn te verhuizen na een mogelijke baan daar.  De elementen uit de koffer geven uiteindelijk de argumenten waarom ik  wel of niet naar deze geweldige stad moet verhuizen. Het ligt nu op de plank om ooit als boekvorm uit te brengen.
Ondertussen verbreedt het schrijven zich verder tot veelvuldig SEO werk voor o.a. TUI en beginnende bands. Voor TUI betreft het korte teksten voor de site over de vakantiebestemmingen in Europa. Het schrijven van korte biografieën voor bands is bedoeld om de band voor te stellen bij een platenmaatschappij. Voor een band leidt dat tot een platencontract. Het is leuk om te doen en het levert contacten in de media/ muziekwereld op, maar het voelt net niet voor mij.
2018:
Gevoel  is leidend bij mij, dus dat gevoel leidt tot een kantelmoment. In dit jaar neem ik definitief afscheid van het commerciële werk en richt ik mij op een mogelijk eigen bedrijf. Ook doe ik maatschappelijk en vrijwilligerswerk in de zorg en non-profit bedrijven zoals JobOn. Ik zie dit nu nog steeds als een zeer nuttige sabbatical waarin er een andere state of mind bij mij ontstaat. Zo geef en organiseer ik veelvuldig workshops op het gebied van welzijn en werk.
Ondertussen ziet voorloper Notes and Details dit jaar ook het levenslicht. Het vat qua activiteiten al het voorgaande samen.  ND als maatschappelijk communicatiebureau, doet schrijfwerk, maakt video’s, promoot en vestigt de aandacht op onderwerpen en kwesties in de samenleving die spelen maar waar weinig aandacht aan wordt besteedt.  In samenwerking met verschillende organisaties kunnen er (voor en) door mensen die in een sociaal isolement zitten, worden meegedaan aan projecten.
Daarnaast krijgt het fotowerk een vaste vorm. Het archief bestaat inmiddels uit duizenden foto’s. Groot deel komen uit mijn reizen over de hele wereld die met name vanaf 2003 hebben plaatsgevonden. Zo begin ik in dit jaar met de eerste  fotoprojecten  die voortkomen uit dit archief. Zo begin ik met de eerste versies van Human, de Flower series en Foreshadow.  Ook hangt eind 2018 mijn eerste fotowerk in internationale exposities waaronder de foto ‘Paint’ in Athene.
2019
Opgebouwd op de fundering van ND, dat een heel goed idee is, ontstaat begin 2019 uiteindelijk ER. Verschillende elementen uit ND komen terug maar de basis wordt het fotowerk. Eerst alleen BNW oftewel zwart-wit fotowerk, later komen daar kleurenfoto’s bij. Met ER blijf ik verder de maatschappelijk richting in gaan. Na verschillende experimenten besluit ik al voor de start van ER de niet-commerciële weg in te slaan en steunt ER sindsdien op het Leave your legacy’ concept van ND. Kort samengevat: laat een voetstap achter in alles wat je doet.
Dat vertaalt zich naast het fotowerk ook in het videowerk. Dit  zet ik ook naar een hoger plan en het wordt ook gekoppeld aan ER. Dat leidt onder anderen tot de ER-versie van Snow Patrol’s ‘Run’.  Ook de video “Leave your legacy’ (zie hieronder) en Praying for time worden gemaakt ter promotie van ER. De basisversie van Leave your Legacy was oorspronkelijk voor ND gemaakt en Praying for time is een goede en zeer gewaardeerde remake van een George Michael video met mijn fotowerk van Human erin verwerkt.
2022
Zo zie je maar, er is veel gebeurd maar alles is achteraf een baksteen geweest voor het ER  van nu. Dat staat als een huis. ER is de afgelopen jaren spreekwoordelijk ook in quarantaine geweest, maar het herleeft weer. Zo staan er weer nieuwe projecten in de wachtrij. Het fotowerk krijgt een nieuwe impuls. Nog belangrijker: ik krijg weer een nieuwe impuls. 
We zijn ER weer.
Digiprove sealHands off! © 2022 m.j. v