Impact 111

De top 2000 maakt op mij geen impact.. Het is naar mijn mening een veilige airplaylijst met louter zekerheidjes, een marketingtechnisch gepolijste opsomming, meer niet.  De Impact 111 is daarentegen een lijst van 111 persoonlijke en overwogen muzikale keuzes, hoe fout de plaat ook is.. Deze lijst stel ik al 30 jaar rond oudejaarsdag samen. Waarom 111? Omdat het getal 11 een zeer belangrijke rol speelt in mijn leven. De muzieklijst is dan ook sinds 1990 een jaarlijkse, actuele levensbeschrijving, de letterlijke soundtrack van mijn leven. de meest persoonlijke hitlijst.  Onder de lijst ga ik verder in op de samenstellingsmethode en de verhalen achter de platen.

 

  • (♠) = Nieuwe notering, voor de eerste keer in de lijst   
  • R =  Re-entry, eerdere notering gehad. 
  • ⇑⇑ = snelste stijger 

 


  1. Snow Patrol – Run
  2. Van Halen – Right now
  3. David Bowie – Heroes
  4. Editors – Nothing (string version)
  5. Disturbed – Land of confusion ⇑ ⇑
  6. Elvis Presley – Pieces of my life (♠)
  7. Velvet Revolver – Falling to pieces
  8. George Michael – Praying for time
  9. Fleetwood  Mac – Songbird
  10. Biffy  Clyro – Many of horror 
  11. The Ark – It takes a fool to remain sane  
  12. Pearl Jam  – Just breathe
  13. Human Leaque – Human
  14. Leonard Cohen – Famous blue raincoat
  15. Bobby Bland – Members only R
  16. Daughtry – Home
  17. Lemmy Kilmister -Stand by me R
  18. Icehouse – Crasy
  19. Ten  City – That’s the way love is (Deep house mix)
  20. Gary Moore – The loner
  21. The Script – If you only could see me now
  22. Alderliefste/ Liesbeth List/ Ramses Shaffy – Laat me
  23. Dropkick Murphy’s – Forever
  24. Neil Young – Heart of gold ( ♠)
  25. Gun – Taking on the world
  26. Kate Bush – Cloudbusting R
  27. Billie Myers – Kiss the rain R
  28. Jody Whatley/Eric B and Rakim – Friends
  29. The Christians – Words
  30. Herbert Grönemayer – Der Weg
  31. Epic Soundtracks/Max Edie (The Lizards) – I wanna be free (♠)
  32. Faithless – Don’t leave (guitar version)
  33. INXS – Never tear us apart
  34. Pet shop boys – Heart
  35. Korn – Twisted transistor 
  36. Rainbow- Since you’ve been gone
  37. Great big world/ C. Aguilera – Say something
  38. Little River Band – Forever blue
  39. Queensryche – Silent lucidity
  40. Flogging Molly – If I ever leave the world
  41. Kealla Settle – This is me
  42. OMC feat. Lucy Lawless – 4 all of us
  43. U2 – All I want is you
  44. Frances- Don’ t worry about me
  45. Bon Jovi – Make a memory
  46. Journey – Lights
  47. Heart -Alone
  48. Rory Block – Lovin’ whiskey R
  49. Stone Sour – Bother (♠)
  50. IOS – Altijd wel iemand
  51. Amanda Marshall – Beautiful goodbye
  52. Sheena Easton – Follow my rainbow
  53. Eros Ramazotti – Musica E
  54. Fran o’Toole – It’s over, goodbye
  55. Barbra Streisand – Left in the dark
  56. T-Rex/Marc Bolan – 20th century boy
  57. Blackstreet – Don’t leave
  58. Jimmy Ruffin – What have become of the broken hearted  (♠)
  59. Queen – Let me in your heart again
  60. Supertramp – don’t leave me now
  61. Bruce Springsteen – Human touch( ♠)
  62. Baz Luhrmann – Wear sunscreen
  63. Won Ton Ton – I lie and I cheat
  64. Sting – Fields of gold
  65. Deon Estus – Heaven help me
  66. Sly & Family Stone – Everyday people (♠)
  67. Teskey Brothers – Pain and misery
  68. Iron Maiden- Can I play with madness
  69. Kelly Clarkson – Because of you
  70. Alice Cooper – How are you gonna see me now R
  71. Kiss – God gave rock and roll to you 
  72. Babylon Zoo – Spaceman
  73. John Farnham – Age of reason R
  74. John Miles- Music
  75. Fritz & Paul Kalkbrenner – Sky and sand
  76. Kathy Ingraham – The little things 
  77. Abba – The winner takes it all
  78. Aerosmith – Don’t want miss a thing
  79. Transvision Vamp – I want your love
  80. Marvin Gaye – What’s going on
  81. The Offspring – Gone away
  82. Fish – A gentleman’s excuse me R
  83. Madcon – Glow (♠)
  84. Juan Luis Guerra- Burbujas de Amor (♠)
  85. Avi Avidan -One day  
  86. Tracy Chapman – Fast car R
  87. ZZ Top – Rough boy R
  88. Mike & The Mechanics – The living years
  89. Level 42 – Heaven in my hands (♠)
  90. Bill Medley – He ain’t heavy, he is my brother R
  91. Spice girls – Viva forever
  92. The Real thing- You are my everything
  93. Manic Street preachers – Motorcycle emptiness
  94. Buckshot Lefonque – Another day R
  95. Phats and Small – Turn around
  96. Neil Diamond – I am.. I said (♠)
  97. OC Smith – Help me trough the night
  98. Hooverphonic -Mad about you
  99. Notis Sfakianakis feat. Anja – Χάνομαι (I get lost)
  100. Phil Collins – Do you remember R
  101. Culture Beat – Got to get it (♠)
  102. White Lion – Cry for freedom (♠)
  103. Patrick Hernandez – Born to be alive R
  104. XTC – Dear God R
  105. Emeli Sandé – Read all about it
  106. Guano Apes – Open your eyes
  107. Petra & company – He jij daar
  108. Earth and Fire – Weekend
  109. Mike Peterson – Vandaag is de dag
  110. Joey B. Ellis / Tynetta Hare – Go for it!
  111. System of a down – Chop suey

Samenstelling:
Elke plaat is onlosmakelijk verbonden aan indringende levensgebeurtenissen, associaties met perioden, standvastige principes, blijvende herinneringen, leerzame levenslessen en/of interessante mensen die oneindige inspiratie voor mij zijn (geweest).Het zijn feitelijk elk jaar de 111 puzzelstukjes die gezamenlijk mijn persona (en mijn levensverhaal) aan het eind van een jaar het best verwoorden, Dat maakt de lijst elk jaar net zo veranderlijk als mijn leven zelf. Het is elk jaar weer een dynamische opsomming met veel binnenkomers, verrassende positieveranderingen en het is open voor alle muziekgenres.  De lijst kent naast een strikte samenstelling vanuit een persoonlijk uitgangspunt, al vanaf het begin in 1990 nog enkele vaste regels:
  • Artiest: Artiest mag er maar 1 keer in staan. Bij een notering voor een samenwerking of meespelen van een artiest, kan eigen werk niet in de lijst staan. 
  • Nummer: Een nummer mag er ook maar een keer in staan. Dat betekent dus óf een cover óf het origineel.  
  • Leeftijd van de plaat: Er is geen grens aan hoe oud of nieuw de plaat mag zijn. Zelfs nieuwe nummers uit het jaar zelf kunnen er daarom in staan. Maar ook hier geldt de hoofdregel dat de plaat wel een duidelijke binding moet hebben met mijn (actuele) leven. 
  • Afspelen van de plaat: De ‘airplayregel’ heeft grote invloed en is doorslaggevend. Het veel, weinig of het niet draaien van een plaat het afgelopen jaar,  bepaalt uiteindelijk de doorslaggevende en daarmee definitieve positie in de lijst.  Het heeft dus een grote invloed, maar (nieuwe) platen die het afgelopen jaar  in een korte periode met enthousiasme heel veel worden gedraaid, hebben hiermee nog geen notering te pakken. Er moet een duidelijke binding met het actuele leven zijn. 
  • De plof 111, de bubble under: Onder de Impact 111 zit een schaduwlijst. De Plof 111 bevat de virtuele nummers 112 tot en met 222, de net niet 111 zeg maar. Daar gelden dezelfde bovenstaande regels. De lijst kan worden beschouwd als een soort tipparade en bevat zowel platen die verdwenen zijn uit de Impact 111, als kanshebbers voor volgend jaar.

Editie 2020: ‘Run’ van Snow Patrol vs. Van Halen met ‘Right now
Run’ van Snow Patrol,  wordt dit jaar de nieuwe nummer 1.  Van Halen, dat met ‘Right now’ bijna traditioneel de lijst aanvoerde, verliest hiermee zijn  jarenlange toppositie. Het jaar 2020 was namelijk voor mij persoonlijk een jaar van afscheid, Afscheid van het oude leven, van oude vrienden, van oude patronen en van oude levenswijzen. Het jaar 2020 is in mijn opzicht ook een grote zelfreflectie, een afrekening met het verleden, een reset naar een nieuw begin. En ‘Run’ van Snow Patrol symboliseert dat meer dan ooit.
De plaat staat al jaren huizenhoog in de lijst en heeft voor mij altijd de onderliggende boodschap gehad van definitief afscheid en nieuw begin. In december 2019, toen de plaat nog nummer 9 stond in de lijst, heb ik een eigen video bij het nummer gemaakt. De abstracte video ( de officiële video is zeker voor nog meer interpretatie vatbaar) , heeft met zwart-wit fragmenten, slow-motion, symboliek, rook en referenties naar de tekst, mijn kenmerkende stijl. Het resultaat is een zeer persoonlijke aanvulling op de zekere, nieuwe nummer 1 in de Impact 111. 


Impact stories:


Editie 2020:Van Halen – Right now (2)
Ellenlang doordrammen over iets onzinnigs, iets onbelangrijks belangrijk maken. We verspillen zoveel levenstijd aan plannen maken, analyseren, wikken en wegen. Uiteindelijk is spijt over een gemiste kans veel erger dan een benutte kans dat niet volgens plan verliep. ‘Right now’ is sinds de 90’s dan ook een persoonlijke schop onder de reet bij twijfel  Doe het wel of doe het niet.  Maar doe het niet half.  De plaat verstevigde zijn koppositie zeker na mijn eerste parachutesprong in 2015. De sprong uit het vliegtuig, was het ultieme gevoel van vrijheid dat ik nooit eerder en ook niet daarna zo intens heb gevoeld. Zwevend, bijna vliegend, met de wereld als een soort Madurodam draaiend en steeds dichterbij komend onder je, is een ervaring dat je doet beseffen dat je leven zoveel groter is dan deze planeet. Dat elk probleem op micro en macro niveau nog altijd een een nietige druppel is, op die eindeloze kookplaat dat het universum heet.

Editie 2020:Patrick Hernandez – Born to be alive (103)
Podiumangst heb ik nooit gehad.  Als vroeg geef ik beroepsmatig  presentaties en trainingen voor een groot publiek en dat is een klein opstapje naar karaoke. Vertaald lijkt het heel wat (‘leeg orkest’) maar ik blijf het jarenlang een infantiel, maar stiekem leuk tijdverdrijf vinden. Met één hoofdregel, ken je tekst. Ook al wordt het met grote letters voor je neus geprojecteerd. Het nummer dat dit symboliseert is de nummer 103 van de Impact 111, Patrick Hernandez met ‘Born to be alive’ Dat nummer is voor mij eeuwig verbonden aan Mexico 2009 en heeft daarmee een positie in de lijst gekregen . 
Kijk, zingen voor een publiek heeft alles met comfort te maken. Als de sfeer goed is en een deel van het publiek al bekend is met je zangkunsten, dan kan iedereen zingen in het openbaar.  Als ik in 2009 in cafe ‘Teguila’ in Mexico de kans krijg om de spotlights  te betreden, weeg ik het snel af. Op een deel van mijn reisgroep na, kent niemand mij hier. Geweldig, nu nog een heel makkelijk nummer. Heel veel Abba blabla… ah, ‘Born to be alive’ van Patrick Hernandez is ideaal. Dit wordt mijn show.Met voorkennis van de plaat, doe ik strak de zelf verzonnen pasjes, ondertussen zing ik stug door. Of ik in de microfoon wel goed te verstaan ben op dat moment blijft ook achteraf een raadsel. Feit blijft wel dat de Mexicanen als een soort achtergrondkoor meezingen en mijn reisgroep meedeint. Ik gooi er in tegenstelling tot Patrick in de 70’s nog een leuk dansje tegenaan en over het optreden wordt nog jarenlang nagepraat. Dus neem van mij aan: verstand op nul, dansen like nobody’s watching en jezelf niet zo serieus nemen,  dan kent een comfortzone geen grenzen.

 


Editie 2020:White Lion – Cry for freedom (109)
Freedom is paramount. Mijn lijfspreuk. Reagan zei het ooit al: ‘You and I have the abilty, the dignity and the right to make our own decisions and determine our own destiny.’ Daar denk ik sterk aan, als ik in 2010 op het dakterras zit van een hotel, op de rand van Oost-Berlijn. Vanaf deze plek kun je door het straat en -stadslicht nog steeds een duidelijk onderscheid maken tussen oost en west. Als een soort zichtbaar litteken, van de stil gevoerde oorlog om vrijheid. Het is muisstil op deze plek en daarom hoor ik in de verte dit nummer. Heel toepasselijk en ik weet op de dag van vandaag niet waar het precies vandaan kwam en waarom. Het maakt dat moment in ieder geval indringend. Het nummer is sindsdien altijd verbonden met mijn van jongs af aan grote historische interesse voor de DDR.. Het wordt tevens voor mij inspiratie om een eigen videoclip te maken waarin chronologisch de lange strijd van de inwoners van Berlijn naar vrijheid wordt belicht.
Want zittend hier, was dit voor kort nog het  symbool (en ook de ultieme hoofdprijs) van de Koude oorlog. West-Berlijn is in die tijd een zeldzame oase van vrijheid, omringd door de kille DDR. Dat weer geleid door de nog killere Sovjet marionetten Ulbricht en Honecker. Dit ‘arbeidersparadijs’ ontstaat amper vier jaar na WO II, waarin juist de ultieme strijd om vrijheid was gevoerd.  Ja, dat is inderdaad bizar, want de uit de puinhopen van WOII opgerichte DDR, heeft echt helemaal niets met vrijheid te maken.  Met de zware greep van de regering op alle aspecten van het leven en met de Stasi de grootste geheime dienst ter wereld overal op de loer, ontstaat er al snel een situatie dat zelfs een naast familielid je kan verraden. Want dan ben je een goed burger, en krijg je privileges.
De zelfbenoemde socialistische heilstaat, wordt het paradepaardje van de Sovjet Unie. Met zogenaamde gelijke kansen voor iedereen, is het in werkelijkheid een naargeestige totalitaire staat. Het kent echter één vrije enclave, West-Berlijn. En daar arriveert President Kennedy in juni 1963., zo’n twee jaar na de bouw van de muur (en vijf maanden voordat hij wordt vermoord). Als hij de muur aanschouwt, is hij oprecht emotioneel. In 1961 is deze waanzin in een nacht begonnen met een rol prikkeldraad en zijn complete families sindsdien direct gescheiden van elkaar, Achter de inmiddels metershoge muur, hebben de ingesloten bewoners van West-Berlijn met zijn komst weer hoop en zeer hoge verwachtingen. Met deze druk voelend,  kijkt hij zijn speech nog een door en vindt hij het uiteindelijk best mager waar zijn eigen tekstschrijvers mee aan komen.
Zij hebben namelijk juist een uiterst voorzichtige tekst geschreven, vooral bedoeld de spanningen met de Sovjets niet te verergeren of te vergroten. Kennedy zucht heel diep en vindt de tekst niet acceptabel. Dus schrijft hij vervolgens de historische speech zelf  maar. Daarin spaart hij juist het communisme zeker niet Zijn uitgangspunt in de speech wordt de uitspraak ‘Ik ben inwoner van Rome’. Dat was in het Romeinse rijk een uiting van trots. Zo komt hij hiermee met de beroemde zin ‘Ich bin ein Berliner’. Kennedy zegt in die eigen geschreven, en (nog steeds) legendarische speech bij de Berlijnse Muur wijze dingen en waar het op staat. ‘Freedom is indivisible, and when one man is enslaved, all are not free.’ Over de muur zegt hij: ‘For it is, as your Mayor has said, an offense not only against history but an offense against humanity,’ Spijker. Kop. Want nooit meer, zeggen we tegen elkaar na WO II. Vrijheid moet bewaakt worden. Maar vervolgens wordt er een muur om heen gezet. Dat rijmt niet met het doel, en is historisch fout.  Toch lijken we er maar niet van te leren,

Editie 2020:Lemmy Kilmister- Stand by me (12)
Oudejaarsavond 2015. Tijd voor reflectie, In die tijd had ik de traditie om in het laatste uur van het jaar  het ‘dead artists’lijstje te draaien. Inconische songs van artiesten dit achterblijven in het betreffende jaar. Terwijl de laatste galmen van deze plaat wegebben, naderen we 2016.  Achteraf gezien een compleet muzikaal rampjaar dat de halve 80’s wegvaagde.. En Lemmy haalde net dat jaar niet, hij bleef achter in 2015.. Hij ging nog net pop grootheden als David Bowie, George Michael en Prince voor, die op dat moment mety klinkende champagneglazen  hun verwachtingen voor het nieuwe jaar vaststelden  Lemmy, was dus ook hierin een echte voorganger,
En met deze uitvoering van dat stokoude nummer deed hij niet alleen in 2015 het licht uit, maar hij blaast dit jaar ook het origineel van Ben E. King uit de Impact 111. De uitvoering van Lemmy op die avond, oorspronkelijk opgenomen in  2010, staat zeker voor mijn definitieve muzikale terugtocht naar oudere decennia. Dat omdat ik de muziek van de het afgelopen decennium net zo oppervlakkig vind als de bijhorende generatie. Buiten dat. is het nummer al heel lang voor mij aan al die situaties verbonden, waarin ik kon rekenen op mensen uit mijn omgeving. Die wel de moeite nemen om te vragen hoe het echt gaat. Oprecht willen helpen, Het nummer van Lemmy of de originele hit van Ben, is dan ook voor mij symbool voor dat je in de ergste tijden, kunt rekenen op je ínner circle’.  Dit jaar zijn de meeste mensen voor mij door die APK gekomen. Je weet dat je op hen rekenen.. Maar op enkelen helaas niet, en ze weten zelf wel wie ik daarmee bedoel. ..

Editie 2020: Earth and Fire – Weekend (108)
Simpel. Dit is mijn eerste muzikale herinnering. Daarmee behoort de plaat tot een select gezelschap dat na binnenkomst echt zeker is van een plaats in de Impact 111 elk jaar.  Hoe laag ook de positie, het nummer keert elk jaar gewoon weer terug, Deze groep heeft met dit nummer naast U2, dan ook alle edities van de Impact 111 meegemaakt. We schrijven april 1980. Een regenachtige lentedag. Op dat moment ben ik vier jaar als deze plaat op de radio wordt gedraaid.  Ook toen al had ik een bloedhekel om door de regen naar iets toe te gaan, dus mijn enthousiasme was iets getemperd.  Exact na de laatste galmen van deze plaat scheen plots de zon door, werd het droog en ging ik met mijn vader op stap. Door de wijk stappend met iets te grote laarzen, trots naast mijn vader. Meteen het eerste vader-zoon moment dat ik mij herinner en koester, vooral gezien de zeer korte tijd die ik daarna nog met hem mocht beleven

Editie 2020: David Bowie – Heroes (3)
Het nummer ‘Heroes’ is voor mij Berlijn. De plaat is opgenomen in Berlijn, gaat over Berlijn en het symboliseert ook mijn persoonlijke en hechte band met Berlijn. Daarnaast  symboliseert het tevens de drang naar vrijheid door de meesterlijke opbouw. Dit nummer heeft al decennia een bijna magische aantrekkingskracht op mij en alleen daarom al staat het tig jaar terecht en trots in de Impact lijst. Toch maakt ‘mijn persoonlijke volkslied’ pas echt veel vaart in de Impact 111 sinds de editie van 2017
Op een koude zaterdagmorgen in januari van dat jaar, loop ik in de ruimten waar deze plaat is geboren. In de HansaTon studio. Op die morgen hoor ik de meest pure versie van het nummer op de plek waar het nummer is opgenomen, zit ik achter David’s piano terwijl ik geen noot kan spelen, zit ik gedreven op de bank waar David zat te relaxen en sta ik zonder het eerst te beseffen op dezelfde plek bij het raam, waar David ooit zijn inspiratie heeft gevonden voor dit meesterwerkje. Op dat moment nog met uitzicht op de Muur, hedendaags een woningcomplex. Beton is weer beton geworden, maar de Muur en met name de val, heeft alles met vrijheid te maken. iets wat deze plaat nog steeds symboliseert en uitdraagt. Iets wat ik zelf uitdraag. Het is mijn levensfilosofie, En niet alleen het nummer Heroes zelf, maar ook de plaats Berlijn staat voor mij voor vrijheid.
Zeker in een jaar waarin 75 jaar vrijheid voor ons gevierd had moeten worden, na een strijd waarin Berlijn decennia de frontlinie was.  Heel symbolisch is achteraf mijn meest recente bezoek aan Berlijn in  november 2019 geweest. Net ten tijde van de festiviteiten rond 30 jaar verdwijnen van de Muur. In die dagen, heb ik bewust het gevoel van de DDR opgezocht, Zo heb ik onder anderen gedurende mijn gehele verblijf verbleven in een voormalige Honneckerflat of en heb ik vaak urenlang rondgedwaald in het troosteloze uiterste oosten van Berlijn. Net als David, leverde dat heel veel nieuwe inspiratie voor mijn latere werk op. En in het regenachtige en koude Berlijn, besef ik des te meer dat de DDR de mensheid wederom heeft laten zien dat vrijheid kwijtraken heel simpel en snel kan gaan,.dat de meerderheid dat te laat realiseert en dat het terugwinnen altijd een strijd van veel langere adem is. Geschiedenis herhaalt zich leren we al vroeg, maar die les kan niet te vaak genoeg worden herhaald. Koester je vrijheid.

Editie 2020: The Ark – It takes a fool to remain sane (11)
De nummer 11 uit de Impact 111 heeft altijd even speciale aandacht. Muzikaal kan er over de nummer-11 notering van dit jaar worden gezegd dat het uitblinkt in een krachtige tekst en een waanzinnige opbouw.. Maar mijn ‘tweede persoonlijke volkslied’ staat voor mij al sinds de release  al symbool voor tegen de massa in gaan, geen grijze muis en meeloper zijn, Net die andere weg inslaan. mijn eigen weg gaan. Kritisch zijn. Het staat voor achteraf gelijk krijgen, daar geen genoegdoening in hebben, maar wel iets zien veranderen.
Het nummer symboliseert mijn  plek op de tribune van Circus Aarde. Vanaf die plek aanschouw ik een piste waarin men met kuddegedrag elkaar na doet, kritiekloos alles aanneemt, geen vragen stelt bij het waarom en wat er wordt gezegd. Waarin geen wanklank te horen is  over wat een bepaalde gebeurtenis van grote impact op sociaal, economisch en maatschappelijk niveau maakt. Niet verder kijken dan de rokende puinhopen die voor hen ligt. Waarin het grote publiek met een voor hen gecreëerd, eenzijdig beeld, oogkleppen op en starend naar hun telefoon, vooral krampachtig niet uit de pas willen lopen.  Zij zijn de werkelijke artiesten. .

Digiprove sealCopyright beveiligd door Digiprove © 2020-2021 m v